På lag med kvinner i mer enn 60 år

Bilde av to kvinner, en eldre til venstre og en yngre til høyre. Bildet viser o.b.'s historie. Og at vi har hjulpet til å forbedre livskvaliteten for kvinner i mer enn 60 år.

o.b.® har forbedret kvinners livskvalitet i mer enn et halvt århundre – en tidsperiode kjennetegnet av skjellsettende endringer i kvinners levekår. Les mer her om hvordan o.b.®, den markedsledende tampongprodusenten i Norge og Europa, forvandlet markedet for menstruasjonsbeskyttelse og har lyktes i å utvikle stadig bedre produkter gjennom årene.

Det er mye som har forandret seg siden de første o.b.®-tampongene ble lansert. Kvinnefrigjøring og den seksuelle revolusjonen har gjort livet svært annerledes enn det var for 60 år siden. Menstruasjonsbeskyttelse har også forandret seg kraftig, og o.b.® har bidratt til å styrke kvinners bevegelsesfrihet og selvsikkerhet!

Velg et år på tidslinjen, og reis tilbake i tiden med o.b.®!

  • o.b.® tamponger historie - Starten på en revolusjon (1947)

    Starten på en revolusjon (1947)

    Dr. Carl Hahn ser en annonse for tamponger i et amerikansk magasin og får en idé: Det finnes ingen lignende produkter i Tyskland. Dette blir en milepæl innen hygieneprodukter for kvinner! Dr. Hahn startet et samarbeid med advokaten Heinz Mittag og gynekologen dr. Judith Esser som også er en ivrig konkurransesvømmer. Hun tok seg av det medisinske aspektet ved produktene. Etter kort tid hadde de utviklet sin første tampong og etablert en fabrikk i Wuppertal i Tyskland.

  • o.b.® tamponger historie - Første trinn til suksess (1950)

    Første trinn til suksess (1950)

    Med en vellykket prototyp i boks, er neste skritt å lage en maskin for masseproduksjon. Etter kort tid ble det utviklet en prosess for kutting og vikling av bomullsremser og innsetting av snor i tampongene.

    Neste trinn er å teste tampongene klinisk for å vise at de er medisinsk trygge og hygieniske. I mars presenteres den nye oppfinnelsen for apotekere i Wuppertal. Fire dager senere legges de første tampongene ut for salg!

    De har fått navnet o.b.® – forbokstavene til den tyske frasen "ohne Binde" – "uten bind"!

    Da o.b.®-tampongen ble lansert, var det splittede meninger som produktet. Til tross for en del skeptikeres mistro til produktet, blir o.b.® raskt en bestselger.

    En liten revolusjon følger: Over 10 millioner tamponger selges det første året!

  • o.b.® tamponger historie - o.b.®s banebrytende år (1952)

    o.b.®s banebrytende år (1952)

    Stadig flere kvinner bruker o.b.®-tamponger! De får større kunnskap om kroppen sin, takket være informasjonen som o.b.® formidler i brosjyrer, annonser og pakningsvedlegg, og som gir svar på mange spørsmål kvinner har.

    Og informasjonsflyten går begge veier: Tilbakemeldinger fra kunder samt laboratorieforskning førte til nye innovasjoner, deriblant «Super» en o.b.® tampong med høyere absorbsjonsevne.

  • o.b.® tamponger historie - o.b.® utvikler "Mini"-tampongen (1972)

    o.b.® utvikler "Mini"-tampongen (1972)

    Ny forskning tilbakeviser myten om at man ikke kan bruke tamponger fra første menstruasjon. I forbindelse med den første menstruasjonen sørger hormoner for at jomfruhinnen blir myk og fleksibel. Dermed kan mindre tamponger som regel brukes helt uten problemer.

    o.b.® utviklet "Mini"-tampongen som er spesielt tilpasset for unge jenter eller for dager med lettere blødning. Det ble også produsert prøvepakker med detaljert informasjon om tamponger. Prøvepakkene ble brukt til opplæring og markedsføring av produktet.
  • o.b.® tamponger historie - o.b.® blir en del av Johnson & Johnson-familien (1974)

    o.b.® blir en del av Johnson & Johnson-familien (1974)

  • o.b.® tamponger historie - o.b.® går ut i verden (1986)

    o.b.® går ut i verden (1986)

    o.b.® oppnår suksess langt utenfor Tysklands grenser. På bare ett år selges det til sammen 3,5 milliarder o.b.®-tamponger i 122 land.
  • o.b.® tamponger historie - o.b.® jubilerer (1990)

    o.b.® jubilerer (1990)

    o.b.® fyller 40 og feirer et samlet salg på over 50 milliarder tamponger globalt.

    1990-tallet preges av et sterkere fokus på individualitet, uavhengighet og enda større toleranse for ulike livsstiler. o.b.® utvider sortimentet med Comfort-serien. Nå kan alle kvinner finne den perfekte tampongen for hver menstruasjonsdag.

  • o.b.® tamponger historie - Kontinuerlig innovasjon (2002)

    Kontinuerlig innovasjon (2002)

    o.b.® lanserer den første tampongen med lange, vridde kanaler som leder væsken inn i tampongens kjerne for sikker beskyttelse.
  • o.b.® tamponger historie - Den perfekte kombinasjon (2005)

    Den perfekte kombinasjon (2005)

    o.b.® ProComfort™ -tamponger samler de beste o.b.®-egenskapene i ett og samme produkt: vridde kanaler som gir sikker beskyttelse, og det unike silkemyke SilkTouch™-trekket som gjør tampongen lett å sette inn og ta ut. Johnson & Johnson, selskapet bak o.b.®, har utviklet produkter for helsesektoren i over 125 år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9