Føl velvære også under menstruasjonen

Bilde av en kvinne som sitter på stranden og mediterer. Bildet viser, att det går an å slappe av og leve som vanlig, også når du har menstruasjon.




Kjennes det som om noe trekker og drar i mageregionen når du har mensen? Er du trett og har humørsvingninger? Dette er symptomer som deles av mange. Ved å forstå årsakene og følge noen enkle tips du føle deg vel også når du har mensen.

Bilde av en kvinne i et badekar med et utstrakt ben. Bildet viser, at det går an å slappe av og leve som vanlig, også under menstruasjonen din.
Har du lurt på hva det er som skjer i kroppen og hva som forårsaker disse symptomene? Hvorfor varierer symptomene fra milde og irriterende til sterke og plagsomme? La oss se nærmere på saken:

Den trekkende følelsen i buken opptrer ofte i begynnelsen av menstruasjonen, etter at et egg har løsnet fra eggstokken og beveger seg nedover egglederen.Livmoren trekker seg sammen gjentatte ganger for at de ytterste lagene av slimhinnen skal løsne, noe som gir menstruasjonssmerter.

Du har sannsynligvis hørt at det er hormoner som gir humørsvingningene i løpet av menstruasjonssyklusen. Avhengig av nivåene med progesteron og østrogen, som kan påvirke hjernens serotoninnivå (et stoff som påvirker sinnsstemningen), kan du enten føle deg trett og irritabel eller få mer energi og et jevnere humør igjen.

Her er våre 4 beste tips om hvordan du oppnår velvære under menstruasjonen og resten av syklusen:

  1. Beveg deg! Ingen grunn til å overdrive, men trening i rolig til moderat tempo, f.eks. spasering, sykling eller svømming, har ofte stor effekt. Bevegelse bidrar positivt til følelsen av velvære og gjør også at bukmusklene strekkes nok til å lindre kramper.
  2. Slapp av, og få opp varmen! Plasser en varmeflaske nederst på magen mens du ligger på sofaen, eller ta en varm dusj eller et varmt bad for å øke blodsirkulasjonen. Varme utvider blodkarene og gjør at kroppen slapper av.
  3. Skjem deg selv bort – få opp humøret! Ta deg tid til å gå ut med venner eller gå en tur på kino. Kos deg med deilig og sunn mat.
  4. Få nok søvn! Det er mange grunner til at søvn er så viktig. Blant annet opprettholdes hormon- og blodsukkernivået, og kroppen får tid til å slappe av. Ta deg en liten lur, så kvikner du til på ettermiddagen. En varmeflaske gjør det ekstra deilig å slappe av og sove litt.